Foto zdroj: NPI ČR
Jeho cílem je překonávat nerovnosti ve vzdělávání. Ty se do velké míry dotýkají jak žáků a žákyň se sociálním znevýhodněním, tak mj. i romských dětí a mladých lidí.
Kromě toho, že se zamýšlíme nad tím, jak podpořit kvalitní vzdělávání dětí, které na tyto školy docházejí (to, aby se ve škole cítily dobře, dostávalo se jim potřebné podpory, porozumění a respektu a měly kolem sebe inspirativní vzory, které podpoří jejich studijní aspirace), nás zajímá i to, jak se daří Romům a Romkám, kteří ve školách pracují. Chceme využít jejich znalostí, zkušeností a odbornosti, posílit jejich hlas při prosazování systémových změn, ale také vytvořit prostor pro sdílení a vzájemnou podporu.
V setkáváních určitě budeme pokračovat – už teď připravujeme další workshop, který proběhne ještě před koncem školního roku. Důležitých témat, kterým by účastníci a účastnice do budoucna rádi věnovali, je celá řada – od důležitosti a přínosů romských asistentů pedagoga, přes jazykové kompetence romských žáků až po význam zařazování romských reálií do výuky.
Jste Rom/Romka a pracujete ve školství? Chtěl/a byste se těchto setkání účastnit? Napište nám na jan.duzda@npi.cz nebo eva.novakova@npi.cz!
Rádi bychom vás informovali o novém metodickém průvodci, který představuje vědecky podložené přístupy ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Národní pedagogický institut České republiky připravil pro pedagogy pracující s dětmi/žáky cizinci odborné webináře rozšiřující jejich kompetence a zároveň nabízející nové pohledy a postupy při práci se třídou, kde jsou vzděláváni též žáci s OMJ. Důležitým tématem webinářů je také výuka češtiny jako druhého jazyka: jak na to, jaké nástroje a jak využívat a pod.
Vnímáte práci v heterogenní třídě jako stálou a náročnou profesní výzvu? Národní pedagogický institut ČR nabízí prezenční semináře, jejichž program se zaměřuje na procesy ovlivňující koncepci plánování celého vzdělávacího procesu, jeho průběhu i vyhodnocování s ohledem na efektivní podporu žáků s rozdílnou mírou potřeby poskytování podpůrných opatření se zřetelem na různé typy jejich znevýhodnění či postižení, žáků bez speciálních potřeb, žáků s nadáním, odlišným mateřským jazykem, problémovým chováním. Důležitou součástí je aplikace osvědčených strategií ovlivňujících efektivitu výuky v heterogenní třídě a jejich pochopení.