K letošnímu Mezinárodnímu dni Romů rozeslalo MŠMT do škol také nové vzdělávací materiály, jejichž cílem je podpořit interkulturní vzdělávání a výchovu ke vzájemnému respektu a toleranci. Představují cenný zdroj pro učitele a umožňují začlenit témata spojená s romskou kulturou do výuky různých předmětů jako jsou dějepis, výchova k občanství, český jazyk a literatura, ale i průřezových témat v oblasti umění a kultury.
Materiály pro školy od Ministerstva školství a Národního pedagogického institutu jsou obohacené o připomínky a nové informace od předsedy Výboru pro vzdělávání Romů pod Radou vlády pro záležitosti romské menšiny Martina Kaleji, ředitelky Muzea romské kultury Jany Horváthové, vedoucí romistiky na FF UK Heleny Sadílkové a dalších expertů. Zahrnují témata historie, kultury, jazyka Romů a Sintů, a jsou navrženy tak, aby rozšířily znalosti a porozumění mezi všemi žáky.
STÁHNĚTE SI MATERIÁL K MEZINÁRODNÍMU DNI ROMŮ!
Přečtěte si celou tiskovou zprávu od MŠMT!
Rádi bychom vás informovali o novém metodickém průvodci, který představuje vědecky podložené přístupy ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Národní pedagogický institut České republiky připravil pro pedagogy pracující s dětmi/žáky cizinci odborné webináře rozšiřující jejich kompetence a zároveň nabízející nové pohledy a postupy při práci se třídou, kde jsou vzděláváni též žáci s OMJ. Důležitým tématem webinářů je také výuka češtiny jako druhého jazyka: jak na to, jaké nástroje a jak využívat a pod.
Vnímáte práci v heterogenní třídě jako stálou a náročnou profesní výzvu? Národní pedagogický institut ČR nabízí prezenční semináře, jejichž program se zaměřuje na procesy ovlivňující koncepci plánování celého vzdělávacího procesu, jeho průběhu i vyhodnocování s ohledem na efektivní podporu žáků s rozdílnou mírou potřeby poskytování podpůrných opatření se zřetelem na různé typy jejich znevýhodnění či postižení, žáků bez speciálních potřeb, žáků s nadáním, odlišným mateřským jazykem, problémovým chováním. Důležitou součástí je aplikace osvědčených strategií ovlivňujících efektivitu výuky v heterogenní třídě a jejich pochopení.