logo
logo
Dopady sluchového postižení na vzdělávání žáků

Dopady sluchového postižení na vzdělávání žáků

10.01.2024
doc. Mgr. Jiří Langer Ph.D.
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzdělávání žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. Žáky se SVP lze pro přesnější popis specifik jejich vzdělávacích potřeb řadit do skupin, které jsou charakteristické složením a podobou potřebných podpůrných opatření ze strany školy. V tomto pětidílném seriálu se zaměřujeme na oblast žáků se sluchovým postižením. První část dává skupinu takových žáků do souvislostí s procesem školního vzdělávání.
Obrázek článku

Za sluchové postižení považujeme sociální důsledek takové ztráty sluchu, kterou již není možné plně kompenzovat technickými pomůckami, a která již tedy negativně ovlivňuje kvalitu života člověka, případně vyvolává speciální přístup. Je třeba rozlišovat mezi termíny „sluchová ztráta, sluchová porucha, vada sluchu“ apod., které označují určitou objektivní sluchovou nedostatečnost, a termínem „sluchové postižení“, které je jejím sociálním důsledkem. Ne každá objektivně změřená sluchová ztráta vyústí ve sluchové postižení, podobně jako např. zjištěná zraková vada vyžadující korekci dioptrickými brýlemi automaticky neřadí daného jedince do kategorie osob se zrakovým postižením. 

Sluchové postižení je sociálním důsledkem určité objektivní poruchy nebo vady. Hranice, od které o něm začínáme hovořit, je tedy relativní a odvíjí se od úrovně sluchu průměrné lidské populace. V případě dětí, žáků a studentů s diagnostikovaným postižením sluchu tedy hovoříme o osobě se speciálními vzdělávacími potřebami z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Vzhledem k tomu, že sluch je pro člověka významným distančním smyslem, pomocí kterého většinově získává verbální jazykové informace ze svého okolí (a smyslem, prostřednictvím kterého se daný jazyk vlastně naučil), jeho postižení způsobuje závažné komplikace v mezilidské komunikaci [1].

S ohledem na rozmanité a individuální dopady sluchového postižení na jednotlivé žáky nelze doporučit obecný návod, jak je v rámci inkluze vzdělávat. Rovněž úspěšnost společného vzdělávání a přínos pro komplexní rozvoj konkrétního dítěte je velmi individuální. Mezi klíčové faktory efektivity a vhodnosti inkluzivního vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením patří:

  • hloubka a typ sluchové vady;
  • preferovaný komunikační systém;
  • aktuální kompetence v českém jazyce;
  • úroveň péče, která byla již žákovi věnována;
  • kognitivní, psychosociální a emotivní dispozice žáka;
  • úroveň faktické (nejen slibované) spolupráce rodičů, zejména jejich pomoc při domácí přípravě na výuku a úroveň jejich komunikace s dítětem [2].


Před samotným zařazením dítěte do integrace je vždy třeba velmi pečlivě a komplexně posoudit vhodnost zařazení konkrétního dítěte do inkluzivního prostředí, zejména s ohledem na jeho komunikační kompetence a předpoklad jeho budoucího sociálního začlenění do majoritní slyšící společnosti nebo komunity neslyšících (resp. Neslyšících) [3].

Nekompenzovatelná nebo velmi obtížně kompenzovatelná prelingvální sluchová ztráta způsobuje zásadní obtíže v osvojování mluveného jazyka, čímž dochází ke vzniku komunikační bariéry mezi jedincem se sluchovým postižením a majoritní slyšící společností (včetně slyšících rodinných příslušníků). Ke vzniku komunikační bariéry dochází i v případě osob se získaným sluchovým postižením, její závažnost ovšem nebývá tak vysoká jako v předchozím případě. Existující komunikační bariéra má vliv i na psychiku člověka se sluchovým postižením, zejména pak narušené mezilidské vztahy a z nich pramenící obtíže v socializaci. Kromě komunikační bariéry se sluchové postižení promítá do řady jiných oblastí života daného člověka – objevují se problémy při získávání dostatečného sociálního a ekonomického statusu, obtíže v partnerských vztazích, při zakládání rodiny a neodpovídající životní perspektivy [4].

Zdroje

[1] Langer, J. (2013). Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

[2] Pulda, M. (2000). Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Masarykova Univerzita.

[3] Jungwirthová, I. (2015). Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.

[4] Barvíková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření. Dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. http://katalogpo.upol.cz/sluchove-postizeni-nebo-oslabeni-sluchoveho-vnimani/uvod-5/.


Mohlo by Vás zajímat

Další zajímavé odkazy a materiály

K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků se sluchovým postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. Pro pedagogy, kteří hledají inspiraci ve vzdělávání žáků s sluchovým postižením představují tyto zdroje komplexní pohled na aktuální vývoj a postupy v oblasti vzdělávání žáků s TP v kontextu inkluzivní pedagogiky.

Týmová spolupráce při podpoře žáka se sluchovým postižením

Čtvrtá část seriálu o výlučnostech pedagogické práce se sluchově postiženými žáky ve škole cílí na představení výhod využití širšího personálního zajištění péče těmto žákům. Na základě PO stanovených ŠPZ, lze spolupracovat nejen s asistentem pedagoga, ale také s tlumočníkem pro žáky s tímto typem SVP.

Specifika začleňování žáků se sluchovým postižením

Ve třetím díle našeho seriálu o vzdělávání žáků s obtížemi v oblasti sluchu nabízíme čtenářům kontext docházky žáka s tímto typem SVP do žákovském kolektivu. Sluchové postižení se pojí s oblastí dorozumívání se s druhými lidmi, a tak má přímý dopad na rozvoj vrstevnických vztahů. Je vhodné se seznámit se specifiky komunikace se žáky s těmito obtížemi a vhodným způsobem je přenášet i do vzorců komunikace mezi spolužáky.

Zobrazit další články