logo
logo

Další zajímavé odkazy a materiály

10.01.2024
doc. Mgr. Jiří Langer Ph.D.
Učitel/učitelka
Školní poradenský pracovník/ce
K hlubšímu pochopení vzdělávacích potřeb žáků se sluchovým postižením nabízíme další zdroje v podobě tuzemských i zahraničních článků, metodik a odkazů na příslušné asociace, spolky, či nestátní neziskové organizace. Pro pedagogy, kteří hledají inspiraci ve vzdělávání žáků s sluchovým postižením představují tyto zdroje komplexní pohled na aktuální vývoj a postupy v oblasti vzdělávání žáků s TP v kontextu inkluzivní pedagogiky.
Obrázek článku

Ilustrační fotografie. | FOTO: Freepik.


Autor seriálu vycházel z vlastní erudice a zkušenosti s tématem, zároveň čerpal z různé odborné literatury, a proto se s vámi rozloučíme poslední částí seriálu, která nabízí soupis těchto zdrojů. Odkazy může čtenář využít k rozšíření znalostí v rámci tématu, samostudium napomáhá k vlastní orientaci a k hlubšímu propojení s vlastní praxí. Závěrečná část nabízí kontakty na SPC zaměřených na sluchová postižení napříč Českou republikou.  

Seznam zdrojové literatury 

Barvíková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření. Dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. http://katalogpo.upol.cz/sluchove-postizeni-nebo-oslabeni-sluchoveho-vnimani/uvod-5/. 

Barvíková, J. a kol. (2023). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání. Praha: Wolters Kluwer.  

Jeřábková, K. a kol. (2011). Školská integrace žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 

Jungwirthová, I. (2015). Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál. 

Lane, H. (2013) Pod maskou benevolence. Zneschopňování neslyšící komunity. Praha: Karolinum. 

Langer J., & Souralová, E. (2013). Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 

Langer, J. (2013). Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 

Langer, J. (2013). Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 

Langer, J. (2013). Znakové systémy v komunikaci neslyšících. Univerzita Palackého v Olomouci. 

Langer, J. a kol. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Univerzita Palackého v Olomouci. 

Nováková, I. (2015). Rozvoj jazykových kompetencí. In Barvíková, J. a kol. Katalog podpůrných opatření. Dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-sp/katalog-sp.pdf. 

Pulda, M. (2000). Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Masarykova Univerzita. 

Strnadová, V. (2008). Odezírání jako schopnost. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. 


Další zdroje 

Bednářová, J., & Šmardová, V. (2011). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, a. s. 

Bendová, P. (2011). Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada Publishing, a. s. 

Cognet, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál. 

Dammeyer, J., & Ohna, S. E. S. (2021). Changes in educational planning for deaf and hard of hearing children in Scandinavia over the last three decades. Scandinavian Journal of Disability Research23(1), 114–123. https://doi.org/10.16993/sjdr.680  

Freeman, D. R., Carbin, F., & Boese, J. (1992). Tvé dítě neslyší? Praha: FRPSP. 

Freitas, E., Simões, C., Santos, A. C., & Mineiro, A. (2022). Resilience in deaf children: A comprehensive literature review and applications for school staff. Journal of Community Psychology50(2), 11981223. DOI: 10.1002/jcop.22730  

Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada Publishing, a. s. 

Hrubý, J. (1997). Průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Praha: Septima. 

Hučík, J., Lechta, V. (2012). Aktuálne trendy všpeciálnej pedagogike. Košice: SŠLV v SROV. 

Janotová, N. (1996). Rozvíjení zrakového vnímání a odezírání sluchově postižených dětí. Praha: Septima. 

Janotová, N. (1999). Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima. 

Janotová, N.; Svobodová, K. (1996). Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima. 

Klaus, B. a kol. (1999). Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT. 

Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada Publishing, a. s. 

Krahulcová-Žatková, B. (1996). Komplexní komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Karolinum. 

Kubová, L., Škaloudová, R. (2012). Řeč rukou, komunikační systém tvořený znaky – Znak do řeči. Praha: Parta. 

Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. 

Lillo-Martin, D. C., Gale, E., & Chen Pichler, D. (2023). Family ASL: An early start to equitable education for deaf children. Topics in Early Childhood Special Education43(2), 156166. https://doi.org/10.1177/02711214211031307 

Ludíková, L. (2001). Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia. 

Novák, A. (1999). Vývoj dětské řeči. Praha: UNITISK. 

Potměšil, M. (1999). Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna. 

Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. 

Souralová, E. (2000). Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia. 

Souralová, E. (2000). Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia 

Strnadová, V. (1998). Současné problémy české komunity neslyšících I. Hluchota a jazyková komunikace. Praha: Desk Top Publishng. 

Šedivá, Z. (1997). Rozvíjení sociálních dovedností 1. Praha: Septima. 

Šedivá, Z. (1998). Rozvíjení sociálních dovedností 2. Praha: Septima. 

Škodová, E.& Jedlička, I. a kol. (2003). Klinická logopedie. Praha: Portál, s. r. o. 

Uzlová, I. (2010). Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál. 

Valenta, M. a kol. (2003). Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého. 

Vítková, M. (2003). Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie a praxe. Brno: MSD, spol. s r. o. 

 

Praktické tipy 

Potměšil, M. (2012) a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II. (diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením)Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2011/ka/SP_Kat_ver_diskuze.pdf  

Barvíková, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření. Dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/katalog-sp.pdf  

Barvíková, J. a kol. (2015). Metodika kariérového poradenství pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2022/09/Barvikova_a_kol_Metodika_KP_pro_zaky_s_SP_e-kniha.pdf  

Barvíková, J., Nováková J. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/metodika-zp-sp.pdf  

Barvíková, J. a kol. (2022). Analýza podmínek a předpokladů úspěšného pracovního uplatnění žáka se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/Analyza-prac-uplatneni_SP.pdf 

Potměšil, M. a kol. (2012). Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/SP_Metodika_AP_verze_overeni_011_2012.pdf 

Potměšil, M. a kol. (2012). Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2023/04/SP_Metodika_overovani_web.pdf 

 

Kde hledat další podporu 

SPC pro sluch 

Hl. m. Praha 

SPC Holečkova 

Středočeský kraj 

SPC Beroun 

Jihočeský kraj 

SPC České Budějovice 

Plzeňský kraj 

SPC Plzeň 

Karlovarský kraj 

SPC Karlovy Vary 

Ústecký kraj 

SPC Ústí nad Labem 

Liberecký kraj 

SPC Liberec 

Královéhradecký kraj 

SPC Duháček 

Pardubický kraj 

SPC Suteč 

Kraj Vysočina 

SPC Jihlava 

Jihomoravský kraj 

SPC Kyjov 

Zlínský kraj 

SPC Valašské Meziříčí 

Olomoucký kraj 

SPC Olomouc 

Moravskoslezský kraj 

SPC Ostrava 

 

NNO 

ALDEA 

APPN 

ASNEP 

AUDIOHELP 

Centra kochleárních implantací v ČR 

Centrum pro dětský sluch Tamtam 

Centrum zprostředkování simultánního přepisu ČUN 

CODA 

Česká komora tlumočníků znakového jazyka 

Česká unie neslyšících 

Česká unie neslyšících 

Českomoravská jednota neslyšících 

Divadlo Neslyším 

Evropské centrum pantomimy neslyšících 

Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených, z.s. 

Institut neslyšících pro specializované vzdělávání 

Klub přátel červenobílé hole 

Labyrint Brno 

LORM 

Národní rada osob se  zdravotním postižením ČR 

ORBI PONTES 

Pevnost 

Ruce.cz 

SUKI 

Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR 

Ticho.cz 

Tichý svět 

Trojrozměr 

Zavři uši, o. s. 

 

Inormace, odkazy pro spolupráci s externími poskytovateli služeb najdete: 

Helpnet 

Mohlo by Vás zajímat

Týmová spolupráce při podpoře žáka se sluchovým postižením

Čtvrtá část seriálu o výlučnostech pedagogické práce se sluchově postiženými žáky ve škole cílí na představení výhod využití širšího personálního zajištění péče těmto žákům. Na základě PO stanovených ŠPZ, lze spolupracovat nejen s asistentem pedagoga, ale také s tlumočníkem pro žáky s tímto typem SVP.

Dopady sluchového postižení na vzdělávání žáků

V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzdělávání žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. Žáky se SVP lze pro přesnější popis specifik jejich vzdělávacích potřeb řadit do skupin, které jsou charakteristické složením a podobou potřebných podpůrných opatření ze strany školy. V tomto pětidílném seriálu se zaměřujeme na oblast žáků se sluchovým postižením. První část dává skupinu takových žáků do souvislostí s procesem školního vzdělávání.

Specifika začleňování žáků se sluchovým postižením

Ve třetím díle našeho seriálu o vzdělávání žáků s obtížemi v oblasti sluchu nabízíme čtenářům kontext docházky žáka s tímto typem SVP do žákovském kolektivu. Sluchové postižení se pojí s oblastí dorozumívání se s druhými lidmi, a tak má přímý dopad na rozvoj vrstevnických vztahů. Je vhodné se seznámit se specifiky komunikace se žáky s těmito obtížemi a vhodným způsobem je přenášet i do vzorců komunikace mezi spolužáky.

Zobrazit další články