logo
logo
Představení vybraných zásad (01, 03, 10) z Desatera práce s heterogenní třídou I – Tematický webinář k dobré praxi, ZŠ Libouchec

Představení vybraných zásad (01, 03, 10) z Desatera práce s heterogenní třídou I – Tematický webinář k dobré praxi, ZŠ Libouchec

10.08.2023
Autorský tým NPI ČR
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
NPI ČR představuje druhý díl z videoseriálu Práce s heterogenní třídou I, kde pedagožky ze ZŠ a MŠ Libouchec společně s odborníky z NPI ČR diskutují nad segmenty reportáže a videohospitace z hodiny matematiky na prvním stupni. Tématem webináře je představení zásad 01, 03 a 10 z Desatera zásad pro úspěšnou práci s heterogenní třídou, které slouží jako inspirace pro učitele.



Osvědčené tipy k výuce za použití Desatera zásad pro učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou, které cílí na utváření pozitivního třídního klimatu: 

V úvodu webináře představuje vedoucí tematické oblasti společného vzdělávání NPI ČR Renata Votavová výzvy a cíle pro úspěšnou práci s heterogenní třídou v duchu prvních tří zásad Desatera (01, 03, 10). Webinář je rozdělen na tři tematické okruhy, ve kterých se střídá diskuze nad tématy s následnými ukázkami dobré praxe z výuky ZŠ a MŠ Libouchec.


Struktura videa: 

0:04 Vedoucí tematické oblasti společného vzdělávání NPI ČR Renata Votavová představuje ředitelku ZŠ a MŠ Libouchec Martinu Vlachovou a zástupkyni pro první stupeň Alenu Řezníčkovou, která je zároveň třídní učitelkou 2. ročníku. 

0:50 Diskuze nad složením heterogenních tříd a cílovým stavem, kterého by aktérky webináře chtěly dosáhnout – automatické využívání zásad práce tak, aby nad nimi nemusely v budoucnu přemýšlet. 

2:35 Seznámení se strukturou webináře a ukázka praktických pomůcek NPI ČR, které mohou učitelé při své práci využívat – Desatero zásad pro učitele pro úspěšnou práci s heterogenní třídou a check-list. 

11:40 Konkrétní ukázka práce s check-listem souvisejícím se zásadou 03 Úprava pracovního prostředí pro umožnění otevřeného vyučování. 

14:27 Dotazy od sledujících diváků webináře k představeným pomůckám. 

18:20 Ukázka struktury kazuistických webinářů I, II, III a seznámení s moduly online vzdělávání NPI ČR pro danou tematiku. 

22:35 Martina Vlachová, ředitelka ZŠ, představuje školu, její vize, složení kolektivu žáků ve třídách a zdůrazňuje efektivní způsob práce s heterogenní třídou. 

26:38 Vymezení zásady 01 Dodržování pravidelných rituálů navozujících žákům pocit „my“. Přínosy zásady pro učitele a žáky. Osvědčené tipy pro zavádění rutiny a rituálů, které dávají žákům pocit klidu a jistoty při výuce. 

32:44 Ukázka vyučovací hodiny matematiky ve 2. ročníku zaměřené na téma číselná řada do 100. Začátek hodiny, kdy se dodržují zásady pravidelných rituálů v návaznosti na zásadu 01. Následuje diskuze k ukázce týkající se rutiny a rituálů ve třídě a příklad práce s check-listem. 

42:15 Vymezení zásady 03 Úprava pracovního prostředí tak, aby umožňovalo otevřené vyučování. Přínosy zásady pro učitele a žáky. Definice pojmu otevřené vyučování, diskuze s pedagožkami na dané téma a sdílení osvědčených tipů. 

52:56 Ukázka vyučovací hodiny matematiky ve 2. ročníku, kde probíhá společná aktivita v kruhu a práce ve dvojicích. V duchu zásady 03 se střídají aktivity a mění se pracovní prostředí pro otevřenou výuku. Následuje diskuze k ukázce týkající se otevřeného vyučování, vrstevnického učení a práce s prostorem ve třídě. Vše je doplněno o práci s check-listem. 

1:14:23 Vymezení zásady 10 Podpora žádoucího chování žáků. Přínosy zásady pro učitele a žáky a představení osvědčených tipů této zásady. Jedná se zejména o vrstevnické hodnocení a nastavení postupů při nežádoucím chování ve výuce. 

1:24:17 Ukázka vyučovací hodiny matematiky ve 2. ročníku, kdy mají žáci možnost měnit své pracovní tempo v návaznosti na zásadu 03. Dále sami hodnotí svou práci na základě vrstevnického hodnocení podle zásady 10. Učí se slovně hodnotit nejen svou práci, ale i práci ostatních spolužáků. Následuje diskuze a komentáře k ukázce týkající se podpory žádoucího chování. Vše opět doplňuje práce s check-listem. 

1:34:04 Prostor pro dotazy od sledujících diváků webináře.

1:42:00 Ukázka společné aktivity žáků provázaná s navštíveným divadelním představením. Aktivita se pojí se zásadou 03 a 10, kdy jsou žáci přímo zodpovědní za vlastní práci a učení. Učí se tak pracovat ve skupině a zároveň nést zodpovědnost za daný úkol. Spolupráce žáků dává učitelce prostor a čas věnovat se těm žákům, kteří potřebují individuální pomoc. 

1:44:06 Zhodnocení a zakončení webináře. 

 

Tip:

Tento díl vychází z Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou Národního pedagogického institutu ČR. Konkrétně se jedná o zásadu 01  Dodržuje pravidelné rituály navozující žákům pocit „my“, dále zásadu 03  Upraví pracovní prostředí tak, aby umožňovalo otevřené vyučování a zásadu 10  Podporuje žádoucí chování žáků. Jednotlivé zásady Desatera úspěšné práce s heterogenní třídou najdete na:

Desatero zásad úspěšné práce s heterogenní třídou | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)

V tomto úvodním textu najdete rozcestník k jednotlivým textům Desatera.

Dále můžete využít online publikaci „Desatero práce s heterogenní třídou“, která je k dispozici na:

Desatero práce s heterogenní třídou – online | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)

Projít si může také tzv. check-list, který lze s úspěchem využít při práci s heterogenním kolektivem:

Nástroj pro hodnocení práce se žáky | Zapojmevšechny.cz (zapojmevsechny.cz)

 

Pokud Vás video zaujalo, podívejte se na 3. díl z tohoto videoseriálu (třetí návazné video), který cílí na další zásady práce s heterogenní třídou týkající se zajištění srozumitelnosti výuky pro všechny žáky.


Mohlo by Vás zajímat

Kája není kluk, je to holka. Příběh transgender žákyně základní školy

Tento rozhovor nabízí pohled do života jedenáctileté Káji a její rodiny, zdůrazňující význam podpory a akceptace transgender a nebinárních dětí ve školách a doma. Od chvíle, kdy rodina poznala, že Kája je transgender, se ji rodiče snaží vést cestou plnou lásky a pochopení. Jejich cílem je zajistit Káje co nejšťastnější a nejplnější život. Příběh osvětluje, jak důležité je předcházet nejistotě a nedostatku informací ve školním prostředí prostřednictvím předávání informací a pravidelné komunikace rodiny a školy.

Porouchaná identita? Jak citlivě mluvit s transgender a nebinárními studujícími

Transgender a nebinární studující patří v rámci českého školství k nejohroženějším skupinám. Jejich potřeby nezastupuje žádná profesní organizace, navíc je provází společenské stigma. Inkluzivní přístup k této skupině přitom začíná zvoleným jazykem. Jak hovořit s trans a nebinárními studujícími?

Multikulturní výchova mírní strach i předsudky. Žáky vede k toleranci

Každý z nás se dříve či později setká s cizinci nebo žáky z jiných kultur. Je tak dobré na to svou třídu připravit v rámci multikulturní výchovy, která dětem pomůže se zvládáním obav, předsudků a stereotypů a dovede je k větší toleranci i respektu vůči všemu odlišnému.

Zobrazit další články