logo
logo

Další zajímavé odkazy a materiály

06.01.2023
PhDr. Dušana Chrzová, Ph.D.
Ředitel/ředitelka
Níže jsou k dispozici ty zdroje, které autorka využila při tvorbě textu seriálu, ale i další doporučené zdroje k tématu vzdělávání žáků s tělesným postižením (TP) a s dlouhodobým onemocněním.
Obrázek článku

Ilustrační foto / FOTO: Freepik

Další doporučené zdroje 

  • BARTOŇOVÁ, M. (2005). Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD. ISBN 80-86633-37-3. 
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ M. (2013). Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.  
  • BURŠÍKOVÁ, D. (2019). Dítě s epilepsií v prostředí školy. Praha: Triton. ISBN 978-80-7553-660-0. 
  • ČADOVÁ, E. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4615-8.  
  • ČADOVÁ, E. A KOL. (2022). Metodika kariérového poradenství pro žáky s tělesným postižením a závažným onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-6118-2. 
  • ČAPEK, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4640-1.  
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. (2011). Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. Praha: Somatopedická společnost. ISBN 978-80-904464-1-0. 
  • JANKOVSKÝ, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton. ISBN 80-7254-730-5.  
  • KOLEKTIV AUTORŮ. (2012). Metodika posuzování speciálních vzdělávacích potřeb u dětí a žáků se vzácnými onemocněními. Olomouc: Společnost pro mukopolysacharidózu. ISBN 978-80-86532-26-4. 
  • KOMÁREK, V., ZUMROVÁ, A. (2000). Dětská neurologie. Praha: Nakladatelství Univerzity Karlovy. ISBN 80-246-0190-7. 
  • KRAUS, J. A KOL. (2004). Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1018-8.  
  • KREJČOVÁ, V. (2005). Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole. Gaudeamus. ISBN 80-7041-391-3.  
  • KRŠEK, P., LEBL, J., ČERNÝ, P. (2020). Dětská mozková obrna. Mezioborový přístup. Praha: Galen. SBN 978-80-7492-476-7. 
  • LESNÝ, I., ŠPITZ, J. (1989). Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy. Praha: SPN,1989. ISBN 80-04-22922-0.  
  • MATĚJČEK, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: Nakladatelství H+H. ISBN 80-86022-92-7. 
  • MICHALÍK, J. (2013). Rodina se zdravotně postiženým členem. Olomouc: VUP, ISBN 978-80-244-3643-2.  
  • NELEŠOVSKÁ, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-0738-1.  
  • NOVÁČKOVÁ, J. (2010). Mýty ve vzdělávání. Praha: Spirála, ISBN 978-80-901-8739-9.  
  • NOVOTNÁ, M., KREMLIČKOVÁ, M. (1977). Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: Pedagogické nakladatelství. ISBN 80-85937-60-3. 
  • OPATŘILOVÁ, D. (2008). Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-3819-6. 
  • OPATŘILOVÁ, D. (2003). Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-3242-1. 
  • PARENT PROJECT (2007). Zlatý standard péče o pacienty s DMD/BMD. Vrchlabí: Parent Project, občanské sdružení. ISBN 978-80-254-0433. 
  • PÝCHOVÁ, S., KOŠŤÁLOVÁ, H. (2020). Kariérové poradenství na každý pád. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7598-604-7. 
  • SITNÁ, D. (2009). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 150 s. ISBN 978-807-3672-461.  
  • SLOWÍK, J. (2022). Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3010-8.  
  • STEHLÍK, A. A KOL. (1977). Dítě s dětskou mozkovou obrnou v rodině. Praha: Avicenum. ISBN 80-3691-3. 
  • SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. ISBN 80-7178-308-0. 
  • VÁGNEROVÁ M., (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vydání. Praha: Portál. ISBN 80-7178-802-3. 
  • VÁGNEROVÁ, M. (2020). Vývoj pozornosti a exekutivních funkcí. Praha: Nakl. Dr. Josef Raabe. ISBN 978-80-7496-441-1. 
  • VALENTA, M. A KOL. (2012). Školská integrace žáků se zdravotním postižením. Ústí nad Labem: Eda, o.s. ISBN 978-80-904927-7-6. 
  • VÍTKOVÁ, M. (2004). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido. ISBN 80-7315-071-9. 
  • VÍTKOVÁ, M. (2006). Somatopedické aspekty. Brno: Paido. ISBN 80-7315-134-0.  
  • VYBÍRAL, Z. (2009). Psychologie komunikace. 2. vydání. Praha, Portál. ISBN: 978-80-7367- 387-1. 
  • ZAJÍC, M. (2008). Kapitoly ze somatopatologie pro speciální pedagogy. Praha: UJAK. ISBN 978-80-86723-51-8. 

Mohlo by Vás zajímat

Zodpovědné podávání léků ve školách

Do poradny na webu Zapojmevšechny.cz přichází dotazy od rodičů i pedagogů. Některé využíváme a odpovědi na ně zveřejňujeme v sekci Otázky a odpovědi, protože by se mohly hodit také dalším rodičům a pedagogům. Dnešní otázka se týká možností poskytování zdravotních služeb ve školách a související zodpovědnosti pedagogů. Odpovědi odborníků nabízejí informace o nových zákonech a smlouvách mezi školou a rodiči a poskytují praktické rady ohledně podávání léků a zajištění zdravotní péče v rámci školního prostředí.

Dopady tělesného postižení a dlouhodobého onemocnění na vzdělávání žáků

V mnoha heterogenních třídách základní školy jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kteří mají nárok na poskytování podpůrných opatření při svém vzdělávání. V textu tohoto pětidílného seriálu se věnujeme oblasti podpory žáků s tělesným postižením (TP) či s dlouhodobým onemocněním. První díl seriálu definuje skupiny žáků, kteří do této kategorie žáků se SVP patří.

Podpora žáků s tělesným postižením a zohlednění možností i limitů žáků, kteří podtřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu

Druhý díl série nabízí popis konkrétních způsobů podpory žáků s tělesným postižením (TP). Popisuje, jak lze zohlednit možnosti i limity žáků, kteří potřebují podporu z důvodu svého tělesného handicapu.

Zobrazit další články