Ilustrační foto | FOTO: Archiv Vladislava Güntera
Leicester (Pozn.: Čti Lestr (či lesterský/á/é, Lestršír) je průmyslové město ve střední Anglii, které má v současné době zhruba 310 tisíc obyvatel. Více než polovinu z nich tvoří imigranti (pro srovnání, v celé Anglii a Velšsku je to 16 %) a ve městě se tak hovoří více než sto jazyky. Tento poměr má své počátky již v 60.–70. letech 20. století, kdy vlivem úpadku některých tradičních průmyslových odvětví (jako textilní průmysl) započal odliv původního obyvatelstva. Na jeho místě se začali usazovat imigranti. Nejprve z dřívějších britských kolonií, postupně též z východní Evropy, což vygradovalo zejména po roce 2004, kdy došlo ke vstupu Polska, ČR, Maďarska a Slovenska do EU.
Ještě na počátku tisíciletí měly leicesterské veřejné školy tu nejhorší pověst, respektive nejhorší výsledky v celobritském srovnání. Proto byla na počátku tisíciletí britskou vládou založena organizace SDSA (School Development Support Agency – Agentura na podporu rozvoje škol), která měla pomoci se zlepšením kvality vzdělávání ve městě.
Již po třech letech jejího působení se úroveň místních škol natolik zlepšila (leicesterské školy dosáhly národního průměru co do srovnání výsledků vzdělávání), že britská vláda usoudila, že agenturu dále nepotřebuje. Místní školy ani radnice ale tento názor nesdílely, proto přešla SDSA do soukromého, respektive neziskového modu. Dnes si na její služby přispívají místní školy samy ze svých rozpočtů. Další zdroje agentura zajišťuje prostřednictvím projektů či hrazenými odbornými službami.
Činnosti a aktivity SDSA pro školy jsou komplexní. Zahrnují:
Díky mnohaletému úsilí SDSA, místní radnice a škol, učitelů, rodičů, komunit a dalších aktérů je dnes Leicester uznáván jako laboratoř dobrých praxí a progresivních přístupů ve vzdělávání nejen v britském, nýbrž v celoevropském kontextu. Leicesterské ústavy se i přes řadu problémů plynoucích ze sociální, ekonomické i národnostní situace ve městě pyšní nejlepšími výsledky žáků veřejných škol v Anglii a v celém Spojeném království. Místní odborníci, ředitelé škol a pedagogové jsou vítanými hosty a spolupracovníky svých kolegů v celé řadě evropských zemí, včetně České republiky.
V SDSA momentálně pracuje šestnáct zaměstnanců, většinou na pozicích projektových manažerů zaměřených na rozvoj v identifikovaných problémových oblastech. Další část projektových manažerů se zaměřuje na sběr a analýzu dat ze škol. SDSA působí po celém hrabství Leicestershire, včetně například města Derby. Je iniciátorem a podporovatelem místních partnerství, konkrétně v samotném Leicesteru s názvem Leicester Primary Partnership (LPP). Více se lze o agentuře dočíst na jejich webových stránkách.
Podívejme se bodově, co je vlastně zmiňovaný Leicester Primary Partnership (LPP):
Důležitý je při rozvoji vzdělávání i přístup vedení samotného města. Leicester podporuje:
Pro tyto účely město organizuje platformu Leicester Education Strategic Partnership (LESP), kde se potkávají místní klíčoví aktéři a jehož členem je samozřejmě též LPP coby zástupce všech státem řízených škol.
Komunikace a hodnoty leicesterských škol
Podklady pro článek byly získány v rámci projektu o.p.s. Člověka v tísni a Centra pro integraci cizinců „Rovnost a rozdílnost – Komplexní podpora pedagogů při zapojování principů multikulturní výchovy a inkluze do života školy“, financovaného Evropskou unií v rámci Operačního programu Praha – pól růstu v roce 2017.
Text o tom, jak funguje školství na Ukrajině, vznikl na základě rozhovoru s Mgr. Olenou Keronyak. Ukrajinkou, která pracuje jako koordinátorka péče o žáky s odlišným mateřským jazykem na ZŠ Kořenského na pražském Smíchově. Spolu s ní odpovídala její dcera Viktoriya Keronyak, lingvistka, která vystudovala obor ruský jazyk a literatura na Filozofické fakultě MU, a předtím studovala na ukrajinských školách.
V Litvě jsou na středních školách v rámci kariérového poradenství nejoblíbenější odborné soutěže, školní exkurze a veletrhy pracovních příležitostí. Přečtěte si víc o tamních kariérových poradcích a jejich náplni práce.