Můžete si stáhnout ve formátu PDF jednotlivá témata a nebo všechna témata najednou v ZIP archivu.
Vedení škol a další vzdělávání (74.8 MB) | Stáhnout |
Problémové chování (9.77 MB) | Stáhnout |
Asistenti pedagoga (69.59 MB) | Stáhnout |
Speciální vzdělávací potřeby (98.56 MB) | Stáhnout |
Podpora rovných příležitostí ve vzdělávání (41.17 MB) | Stáhnout |
Práce s heterogenní třídou (143.79 MB) | Stáhnout |
Odlišný mateřský jazyk (45.89 MB) | Stáhnout |
Školní poradenská pracoviště a externí poradenské služby (36.22 MB) | Stáhnout |
Spolupráce rodičů a školy (10.39 MB) | Stáhnout |
Stáhnout vše jako archiv ZIP (518.56 MB) | Stáhnout |
Pro úspěšné začlenění žáků se sociálním znevýhodněním či zdravotním postižením do třídy je mimo jiné nezbytná efektivní spolupráce pedagogů, asistentů pedagoga i vedení školy. Na tom je ale třeba pracovat – například tím, že nastavíme postupy, jak nové asistenty co nejlépe zapojit do kolektivu a dění v naší vzdělávací instituci. Právě tomu se bude věnovat tento článek.
Vhodné podmínky pro začlenění nového asistenta do chodu školy je třeba začít připravovat ještě před jeho skutečným nástupem. Velmi důležitý je v tomto ohledu otevřený přístup jeho budoucích kolegů, tedy aby všichni zainteresovaní učitelé chtěli začlenit asistenta pedagoga do výuky a nevnímali to jako vnucené „zlo“. Klíčový vliv na to má přístup vedení školy – konkrétně práce ředitele školy a jeho zástupců s pedagogickým sborem a se školním klimatem.
Hana je asistentka pedagoga, která má nově nastoupit na základní školu. Co můžou udělat všichni členové pedagogického sboru i ona sama pro to, aby byl kolektiv soudržný a aby Hana mohla vykonávat své povolání co nejlépe, mít radost ze spolupráce s kolegy, žákem i jeho rodinou?
Je totiž nezbytné, aby se nově nastoupivší cítil ve škole i třídě bezpečně a věděl, na koho se obrátit o radu či pomoc. Vedení školy by proto mělo, optimálně ve spolupráci se školním poradenským pracovištěm, nastavit pravidla pro komunikaci a spolupráci asistenta pedagoga s třídním učitelem i s celým učitelským sborem.
Čemu se co nejdříve věnovat po nástupu nového asistenta pedagoga:
„Maminka zdravé holčičky: Naše dcera byla při nástupu do školy zmatená. Pořád se ptala, proč mají dvě paní učitelky. Nechápala to. Já bych asistenty zrušila a děti s postižením nedávala do klasické školy.“ [2]Tip: Na třídních schůzkách je vhodné co nejdříve objasnit roli asistenta pedagoga také všem rodičům.
Příklad z praxe: Hanka se na začátku školního roku důkladně seznamuje s individuálními vzdělávacími plány žáků, případně má možnost získat další vysvětlení od učitele, výchovného poradce, školního psychologa. Zjišťuje si také možnosti náslechových hodin u ostatních asistentů pedagoga v jiných třídách.
Kdo/kdy |
Před nastoupením AP do školy |
vedení, školní psycholog, tým školního poradenského pracoviště |
podpora a motivace kolektivu pro přijetí asistenta pedagoga |
nastavení společných pravidel komunikace a spolupráce za strany vedení školy a školského poradenského pracoviště mezi asistenty pedagoga a učiteli |
|
asistent pedagoga |
seznámení se s nastavenými právy a povinnostmi asistenta pedagoga, učitelů a žáků na dané škole |
Co nejdříve po nástupu AP do školy |
|
třídní učitel / učitel jednotlivých předmětů žáka/žáků s IVP |
zasvěcení AP do problematiky třídy |
seznámení asistenta s učebními plány |
|
asistent pedagoga |
seznámení se s individuálními vzdělávacími plány žáků |
zjištění možností náslechových hodin |
|
třídní učitel / učitel jednotlivých předmětů žáka/žáků s IVP + asistent pedagoga |
nastavení společných příprav, konzultací a reflexí |
představení asistenta pedagoga a nastavení oslovování ve třídě |
|
pozorování v hodinách |
|
stanovení pravidel mezi asistentem, učitelem a žáky |
|
dohoda na plánu výuky |
[1] KARGEROVÁ, J., STARÁ, J. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: druhý stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 21–34.
[2] BAŘINKOVÁ, Z. a kol. (2012). Spolupráce s asistentem pedagoga. Metodika. NÚV, s. 26.