logo
logo
Náplň práce asistenta pedagoga s vyšším stupněm kvalifikace v MŠ

Náplň práce asistenta pedagoga s vyšším stupněm kvalifikace v MŠ

26.04.2022
Marta Kozdas
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Asistent/ka pedagoga
Máte ve vaší mateřské škole pracovní pozici asistenta pedagoga podle § 20 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících? Zjednodušeně řečeno se jedná o pedagogy, kteří mají minimálně středoškolské vzdělání ukončené maturitou a ukončené specializační studium nebo vzdělání. Využijte náš vzorový dokument, který popisuje jeho náplň práce, i s nápovědou, jak ho vyplnit. (Ilustrační foto / FOTO: Pixabay)
Obrázek článku
Strana 1 (1/5)
Strana 1
Strana 2
Strana 3
Strana 4
Stažení formuláře

Doplňte adresu zaměstnavatele a kontakty (telefon, e-mail).

Doplňte jméno zaměstnance včetně titulů.

Doplňte název pracovní pozice, kterou zaměstnanec zastává.

 Doplňte katalogové číslo a konkrétní činnost z katalogu prací dle nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě.

Doplňte platovou třídu / stupeň zaměstnance.

Doplňte velikost úvazku.

Doplňte datum, od kdy má náplň práce platnost.

  • Je odpovědný vedení školy za veškerou odvedenou práci.
  • Poukazuje na závažnost a četnost výskytu rizikových jevů ve vzdělávání.
  • Účastní se pravidelných schůzek / porad s vedením školy / s… (doplňte).
  • Má aktivní povinnost chránit před zneužitím osobní údaje a informace o zdravotním stavu dětí.
  • Dodržuje spisový a skartační řád školy.
  • Dodržuje etický kodex pedagogického pracovníka / etický kodex pedagogického pracovníka mateřské školy / jiný etický kodex…(doplňte).
  • Má povinnost zachovávat při výkonu profese mlčenlivost a diskrétnost. I po skončení spolupráce chrání osobní a citlivé údaje dětí, aby neohrozil jejich soukromí a důstojnost. Výjimku představuje průlom do povinné mlčenlivosti, viz § 367 a 368 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku.
  • Vede přehled svojí pracovní činnosti, předává … (doplňte komu).
  • Účastní se podle možností vzdělávacích akcí a programů pro asistenty pedagoga.
  • Jeho nepřímá pedagogická činnost zahrnuje např. samostatné přípravy, konzultace s poradenskými pracovníky, účast na pedagogických radách a samostudium.


  • Zajišťuje přímou pedagogickou činnost při vzdělávání a výchově podle stanovených postupů a pokynů učitele nebo vychovatele. Tato činnost (a pomocné práce s ní související) je zaměřená na individuální podporu dětí.
  • Neposkytuje podporu pouze dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, ale působí jako další pedagogický pracovník ve třídě pod vedením učitele.
  • Pracuje podle přesně stanovených postupů (speciálně-pedagogické metody a formy práce) a pokynů učitele.
  • Asistuje při řízené i volné činnosti.
  • Zajišťuje podporu dětí v dosahování vzdělávacích cílů při výuce a při přípravě na výuku. Děti vede k nejvyšší možné míře samostatnosti.
  • Zajišťuje výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků a další činnosti spojené s nácvikem sociálních kompetencí.
  • Jednodušší postupy zprostředkovává samostatně, kvalifikovanější činnosti probíhají podle přesných instrukcí učitele.
  • Podává informace o dětech pedagogickým pracovníkům školy.
  • Zapojuje se do tvorby, realizace a revize plánů (PLPP, IVP).
  • Podle instrukcí učitele pracuje s dětmi podle jednotlivých bodů PLPP, IVP.
  • Pomáhá učiteli s přípravou a plánováním výuky.
  • Pomáhá učiteli s přípravou učebních pomůcek, třídy, organizace práce.
  • Připravuje pomůcky a materiály k výuce, upravuje pracovní listy podle pokynů.
  • Podílí se na výzdobě učeben a dalších prostor podle pokynů učitele a potřeb školy.
  • Připravuje soutěže, výstavky a exkurze spolu s učitelem.
  • Pomáhá při zaškolování práce s pomůckami pro děti.
  • Ve spolupráci s učitelem přispívá k pohodové atmosféře ve třídě.
  • Pomáhá učiteli s dětmi, které mají výukové a kázeňské problémy.


  • Pracuje samostatně podle zadání učitele s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Vykonává přímou práci s dětmi podle stanovených postupů a pokynů učitele zaměřenou na jejich specifické potřeby.
  • Poskytuje podporu v dosahování vzdělávacích cílů při výuce.
  • Věnuje se individuálně dítěti v průběhu výuky, zejména při zprostředkování obsahu učiva, obrazového materiálu a dalšího materiálu, při procvičování učiva.
  • Upravuje pracovní listy a jiné učební texty.
  • Poskytuje nezbytnou pomoc dětem při sebeobsluze nejen během pobytu v mateřské škole, ale také při akcích pořádaných mimo školu.
  • Směřuje děti k podpoře rozvoje komunikace a vytváření sociálních dovedností.
  • V případě potřeby se podílí na zklidňování dětí.
  • Pokud je dítě dlouhodobě nemocné, se souhlasem zákonného zástupce zajišťuje podporu při vzdělávání i v domácím prostředí (nebo využívá online propojení školy a rodiny).
  • Pomáhá při pohybové aktivizaci dětí.
  • Kontroluje a zajišťuje materiální vybavení dětí.
  • Podporuje děti při zapojování do výuky a při zvládání úkolů, přeformulovává nebo zjednodušuje zadání.
  • Pracuje s celou třídou ve chvíli, kdy učitel věnuje pozornost konkrétním dětem, které potřebují jeho větší podporu (kontroluje splnění úkolů, zadává úkoly, čte apod.).
  • Sleduje zapojení všech dětí do vzdělávací aktivity a v případě potřeby zasahuje.
  • Pracuje se skupinou dětí nebo individuálně ve třídě i mimo třídu (v určených prostorech).
  • Podílí se nebo přímo vede portfolia dětí.
  • Vede si záznamové archy (deník asistenta o průběhu vzdělávání dětí).
  • Vede děti k sebehodnocení.
  • Užívá formativní zpětnou vazbu.
  • Vykonává individuální podporu dětí při stimulačních a relaxačních činnostech.
  • Doprovází děti k předání rodičům nebo jejich zákonným zástupcům.
  • Zohledňuje individuální potřeby dětí, připravuje jim vhodné prostředí podle jejich potřeb.
  • Orientuje se v odborné problematice týkající se speciálních metod a forem práce a s jejich pomocí pracuje podle potřeby s dětmi individuálně i spolu s učitelem ve skupině nebo celé třídě.
  • Pomáhá dětem s plněním požadavků učitele při výuce podle jejich individuálních možností a potřeb.
  • Pomáhá dětem s přípravou pomůcek a pomáhá při práci s nimi.
  • Pomáhá dětem s orientací při přesunech ve škole i v okolí
  • Pomáhá dětem při oblékání a svlékání, obouvání a zouvání.
  • Pomáhá dětem při stravování.
  • Pomáhá dětem při osobní hygieně.
  • Pomáhá dětem při nastavování a udržování základních norem chování ve školním prostředí.
  • Zajišťuje dohled nad dětmi během pobytu ve škole.
  • Vede a organizuje zájmové aktivity pro děti.
  • Poskytuje individuální pomoc dětem při začleňování se a přizpůsobení se školnímu prostředí.
  • Poskytuje pomoc a zprostředkování při vzájemné komunikaci pedagogů s dětmi a dětí mezi sebou včetně užití alternativních komunikačních systémů.
  • Pomáhá dětem s orientací v čase a se zvládáním denního režimu ve škole.
  • Podporuje samostatnost a aktivní zapojení dětí do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávacího procesu, včetně školou poskytovaných školských služeb.
  • Pomáhá při výchově dětí, upevňování jejich sociálních, pracovních, hygienických a jiných návyků.
  • Neposkytuje služby, které se netýkají vzdělávání, např. doprovod dětí do školy, k lékaři nebo na kroužky konané mimo školu.
  • Pomáhá při zajišťování spolupráce a komunikace s rodinami dětí na základě předchozí domluvy s učitelem.
  • Podle potřeby provádí návštěvy rodin dětí – po předchozí domluvě s učitelem a se souhlasem rodin.
  • Spolupracuje s organizacemi a občanskými sdruženími zaměřenými na problematiku dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Konzultuje s poradenskými pracovníky v rámci školy (s logopedem).
  • Konzultuje s poradenskými pracovníky školských poradenských zařízení (PPP a SPC).
  • Řídí se pokyny poradenských pracovníků.
  • Pomáhá při komunikaci s komunitami, ze které děti pochází.
Vygenerovat editovatelné PDF

Mohlo by Vás zajímat

Odměnový systém pro dítě s poruchami autistického spektra (PAS)

Motivace je u dítěte s PAS klíčová pro upevňování chování, které od něj vyžadujete. Dítěti s PAS často chybí vnitřní motivace, neřekne si například: „Budu hodný, abych udělal radost panu učiteli“. Je tedy dobré zaměřit se na motivaci vnější. Odměnové systémy jsou funkční i v oblasti prevence, motivují dítě k práci a k žádoucímu chování. Bodový nebo žetonový systém navíc přináší aspekt hry a umožňuje dítěti věnovat se tomu, co ho skutečně baví a co má rádo.

Manuál pro učitele: Jak efektivně nabídnout pomoc žákovi, který jeví známky psychických obtíží?

Uplynulý školní rok byl v Česku ovlivněn vládními nařízeními proti šíření onemocnění covid-19. Zejména žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, ať už se specifickými poruchami učení, nebo psychickými obtížemi, zaznamenali v období online výuky propad motivace ke studiu a zhoršení obtíží. Seznamte se s tipy pro systematickou péči o duševní zdraví žáků.

Tipy pro třídního učitele: Jak představit asistenta pedagoga kolegům, žákům i rodičům?

Jak na to, aby učitel s asistentem tvořili sehranou dvojku, díky které bude učení bavit celou třídu? V seriálu devíti článků vás pomocí praktických příkladů provedeme důležitými kroky nastavení spolupráce asistenta a pedagoga. Seriál připravujeme ve spolupráci se Zbyňkem Němcem, který patří k předním odborníkům na práci asistenta pedagoga. V prvním textu seriálu se dozvíte, jak usnadnit asistentovi fungování ve třídě a jak připravit na jeho působení žáky i jejich rodiče.

Zobrazit další články