logo
logo
Týmová spolupráce při podpoře žáků se specifickými poruchami učení

Týmová spolupráce při podpoře žáků se specifickými poruchami učení

05.01.2024
PhDr. et Mgr. Zdeňka Michalová, Ph.D.
Učitel/učitelka
Ve čtvrté části seriálu o podpoře žáků se specifickými poruchami učení (SPU) se posouváme od vztahů vrstevnických a od vlivu učitele na ně k rovině týmové spolupráce všech v žákově okolí. Výhody propojení aktérů, kteří mají zájem na žákově prospěchu, jsou značné. Pokuste se o ně s naší pomocí i vy!
Obrázek článku

Ilustrační foto / FOTO: Freepik

Týmová spolupráce při podpoře žáka se specifickými poruchami učení 

Péče o žáky se specifickými poruchami učení (SPU) musí být dlouhodobá, kontinuální, a měla by propojovat intervenční postupy s každodenními činnostmi při výuce a v běžném životě. Týmovou spoluprací při podpoře žáka myslíme kontakt a spolupráci mezi všemi zainteresovanými stranami – učiteli, rodiči, asistenty pedagoga, zaměstnanci školního poradenského pracoviště (ŠPP) i školského poradenského zařízení (ŠPZ). 

SPU sice úzce souvisí s možnostmi učení a zpracováváním informací, ale pro úspěch v životě nestačí stimulovat oslabené funkce [1] [2]. Důležitou komponentou je jeho podpora rodinou a dalšími osobami (učitelé, pracovníci ŠPZ/ŠPP, blízcí dospělí, sourozenci, kamarádi). Pokud si žák začne věřit, že učení zvládne a cítí podporu svého úspěchu, teprve tehdy se nevzdá. Důležitým intervenčním opatřením by tedy měla být přiměřená míra sociálního přesvědčování [3].

Pokud odhalíme problémy s učením, musíme okamžitě zahájit preventivní intervenci ve spolupráci učitel <> rodič <> ŠPP [4]. Nestačí čekat na sdělení případné diagnózy! Pokud není tato interní podpora dostatečná, žák ve ŠPZ absolvuje komplexní psychologické a speciálně pedagogické vyšetření. Z výsledků pracovník ŠPZ formuluje vhodná doporučení pro další práci, v opačném případě diagnostika nemá smysl. To je cílem i další rediagnostiky


Ve shodě s Krejčovou (2018) se přikláníme k názoru, že poskytování PO by mělo být zaměřeno: 

  • na trénink oblastí, které jsou u žáka oslabeny a způsobují zdrojové obtíže;  

  • na volbu vhodných kompenzačních pomůcekkteré pomohou žákovi jeho problém lépe zvládnout;  

  • na hledání alternativních postupů učeníkteré budou využívat silných stránek žáka [5] [6].


Všichni zainteresovaní na žákově další edukaci (rodiče, učitelé, pracovníci ŠPZ, ŠPP – školní psycholog, školní speciální pedagog, výchovný poradce) musí o žákovi uvažovat v souvislostech, zvažovat jeho oslabení, ale využívat i jeho silné stránky  [7]. Proces učení je nezbytné měnit, posilovat, obohacovat a rozvíjettj. naučit žáka, jak se má učit jiným způsobem a obtíže kompenzovat, jaké pomůcky používat a jak s nimi pracovat [8] [9].

Podstatné tedy je, aby např. ve škole učitel každému potřebnému žákovi zadal úkoltak,aby pro něj nebyl příliš jednoduchý, ale ani nezvládnutelný. U žáků s opravdu těžkou poruchou učení lze k tomuto nesnadnému úkolu využít i učitelem instruovaného asistenta pedagoga / sdíleného asistenta pedagoga.

Zdroje

[1] Krejčová, L., Hladíková, Z., Šemberová, K., & Balharová, K. (2018). Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika.

[2] Pearson, D., Mosenthal, P., & Kamil, M. (2000). Handbook of Reading Research, Volume III. Routledge. GB: Taylor & Francis Group.

[3] Matějček, Z., & Vágnerová, M. (2006). Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum.

[4] Zelinková, O., & Čedík, M. (2013). Mám dyslexii: průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení.  Praha: Portál.

[5] Zelinková, O. (2000). Poruchy učení. Praha: Portál.

[6] Matějček, Z. (1995). Dyslexie – specifické poruchy čtení. Praha: H&H.

[7] Vašutová, M. (2008). Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta.

[8] Balharová, K., Balhar, J., & Vojtová, V. (Eds.). (2020). Dyslexia and Accessibility in the Modern Era: Emerging Research and Opportunities: Emerging Research and Opportunities. USA: IGI.

[9] Šlapal, M., Košťálová, H., & Hausenblas, O. (2012). Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín.


Mohlo by Vás zajímat

Čtenářem se dítě nerodí, čtenářem se stává čtením

Trénink čtení je zábava, když se to vezme z toho správného směru. Čtenářská dílna, společné i samostatné čtení a pohyb čtenářů – takový je recept základní školy v Děčíně. Zkusíte to taky?

Specifika vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení

Druhá část pětidílného seriálu o výjimečnostech při vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení (SPU) poukazuje na možnosti tvorby podpůrných dokumentů PLPP i IVP. Dále se společně zaměříme na vymezení rozdílů mezi jednotlivými stupni podpůrných opatření. Pokud hledáte inspiraci pro konkrétní postupy specifické podpory, naleznete je právě zde.

Začleňování žáků se specifickými poruchami učení do běžného třídního kolektivu

Ve třetí části pětidílného seriálu se podrobněji seznámíte s jedinečnou podobou školní práce s žáky se specifickými poruchami učení (SPU), kam spadá i zohlednění vlivu sociálních podmínek na edukační proces této skupiny žáků se SVP. Nabízíme vám souvislosti mezi funkčními vztahy v třídním kolektivu a prospěchem žáka se SPU. Úspěch žáků v rámci kolektivu máte ve svých rukou i vy.

Zobrazit další články