logo
logo
Specifika začleňování žáků s lehkým mentálním postižením

Specifika začleňování žáků s lehkým mentálním postižením

04.01.2024
Prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.
Učitel/učitelka
Třetí díl seriálu poskytuje výčet specifických požadavků, které se osvědčují při plánování inkluzivního vzdělávání žáků s LMP. Při začleňování těchto žáků ale platí, že by zpravidla neměli pracovat na úkolech zadaných učitelem sami, potřebují podporu např. učitele, asistenta, spolužáka.
Obrázek článku

Ilustrační foto | FOTO: Freepik

Specifika začleňování žáků s lehkým mentálním postižením  

Inkluzivní vyučování vyžaduje od pedagogů připravenost, kompetence a empatii ke kolektivní spolupráci. Klíčovou úlohu v začleňování žáků s LMP do edukace hraje podpora školního poradenského pracoviště a spolupráce speciálních pedagogů a učitelů. Diagnostika, na které všichni společně participují, je propojená s intervencí a identifikací bariér v učení, jedná se o faktory kognitivní, edukativní, sociální a emocionální, faktory prostředí. Vzájemné diskuse a pravidelné monitorování žáka (pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika) umožní posoudit vhodnost začlenění, posoudit adekvátnost volených pedagogických postupů a identifikovat žákovy silné a slabé stránky. Má-li být tento proces úspěšný, musí odpovídat stanoveným kritériím a naplňovat specifické požadavky na plánování výuky, které uvádíme ve stručném výčtu: 


  • vycházet z individuality žáka s LMP,  
  • žáka s LMP chápat a posuzovat v interakci s jeho sociálním prostředím,  
  • edukaci orientovat na smysluplnost a využitelnost obsahu v situacích praktického reálného života, 
  • v edukaci dbát na intenzivní zpětnou vazbu, 
  • vycházet z důsledné diagnostiky jako klíčového faktoru určujícího výběr edukačních intervencí, 
  • organizovat hodiny speciálně pedagogické péče pro podporu psychomotorických dovedností, nácvik sociálních a komunikačních dovedností v rámci školních aktivit, 
  • výběr adekvátních / přizpůsobení stávajících učebních pomůcek potřebám žáka, 
  • edukaci chápat jako proces, ve kterém se má odrazit týmový přístup [1].


Žáci s LMP by zpravidla neměli pracovat na úkolech zadaných učitelem sami, potřebují podporu např. asistenta, spolužáka. Jedinec je součástí sociální skupiny a osvojuje si danou sociální roli a pozici. Asistent pedagoga bývá doporučen jako jedno z podpůrných opatření v případě, že je jeho pozice v edukaci nezbytná. 

Zdroje:

[1] Bartoňová, M., Vítková, M. (2018). Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Munipress.

Mohlo by Vás zajímat

Pomůcky pro žáky s PAS, ADHD a mentálním postižením – část II.

Žákům s poruchami autistického spektra, ADHD nebo lehkým mentálním postižením se rozhodně uleví, když jim vzhledem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám usnadníte výuku různými pomůckami. Jak na to?

Pomůcky pro žáky s PAS, ADHD a mentálním postižením – část I.

Jak zaujmout děti a žáky s PAS, ADHD nebo mentálním postižením? Ve dvoudílném seriálu vám představíme tipy pro učitele i asistenty pedagoga, jaké pomůcky používat ve výuce dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

IVP pro děti předškolního věku – mentální postižení

Podívejte se, jak může vypadat individuální vzdělávací plán pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. V tomto případě se jedná o žáka s lehkým mentálním postižením. (Ilustrační foto | FOTO: APIV B)

Zobrazit další články