00:27 Rozhovor Miroslava Vosmika, odborného pracovníka NPI ČR, s ředitelkou ZŠ Kutná Hora, Kamenná stezka 40 Andreou Melechovou Ruthovou: Ve škole je vysoký podíl žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, s OMJ a se sociálním znevýhodněním. Organizace realizuje program Začít spolu. Vedení školy se snaží vytvořit pro žáky co nejlepší vzdělávací prostředí.
01:25 Představení podpůrných organizací, se kterými škola spolupracuje: NZDM Archa, PROSTOR plus o.p.s. a Centrum Maják.
03:35 Jak funguje školní poradenské pracoviště? Pracovníci si předávají informace pravidelně každý týden. Kompetence se rozdělují také podle výše úvazku. Pracoviště spolupracuje s externími subjekty.
10:26 Nastavení spolupráce a sdílení dobré praxe s dalšími školami díky programu Ředitel naživo.
13:04 Rozhovor s pedagožkou Věrou Jelínkovou: Jak se připravuje na výuku a jaká je její spolupráce s asistentkou.
16:39 Virtuální hospitace v hodině občanské výchovy v 6. ročníku, kde jsou žáci s OMJ, žáci se speciálně vzdělávacími potřebami a žáci nadaní. Ukázka spolupráce mezi pedagožkou Věrou Jelínkovou a asistentkou pedagoga Lenkou Klečákovou. Tématem hodiny jsou státní symboly.
25:54 Reflexe hodiny s důrazem na zpětnou vazbu od žáků. Princip práce v kruhu na úvod každé vyučovací hodiny podporující dobré klima třídy. Představení pomůcek a digitálních aplikací, které žáci v hodinách využívají.
30:21 Tipy, jak pracovat s klíčovými slovy v textu nebo za použití slovníku.
31:20 Tipy, jak pracovat se žáky s OMJ, jejichž jazyk nepatří mezi slovanské.
33:22 Tipy, jak pracovat se žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí.
34:50 Rozhovor s asistentkou pedagoga ukrajinské národnosti Irynou Zakharovou, která má odbornou kvalifikaci psycholožky, o její roli ve zdejší škole. Jak pomáhá dětem adaptovat se ve škole a hledat si kamarády.
37:17 Rozhovor s asistentkou pedagoga ukrajinské národnosti Nataliií Panchenko, která pomáhá s komunikací a porozuměním ukrajinským žákům a jejich rodičům ve škole i mimo ni.
42:34 Petr Seidl, vedoucí nízkoprahového zařízení pro děti a mládež v Centru Maják v Kutné Hoře, představuje činnost zařízení. To také realizuje, ve spolupráci s Cyril Mooney Education, z.s., projekt Naproti dětem z Ukrajiny. Hlavním cílem je propojovat základní školy a nízkoprahová zařízení při pomoci dětem z Ukrajiny.
Pokud Vás video zaujalo, podívejte se na 4. díl z tohoto videoseriálu (čtvrté návazné video). Jedná se o tematický webinář, kde najdete společnou diskuzi pedagogů a odborníků nad segmenty reportáže a videohospitace ze ZŠ Kutná Hora Kamenná stezka 40.
Česko už dávno není uzavřeným státem izolovaným od zbytku světa, ve třídách se tak můžete setkat i s dětmi cizích národností. Jejich začlenění někdy komplikují předsudky a stereotypy, o kterých je s žáky potřeba hovořit. S rozvíjením tolerance mohou třídám pomoci například speciální aktivity a hry.
Věděli jste, že literární skupina efektivně podporuje rozvoj čtenářských dovedností u žáků s jazykovou bariérou? Naše metodika ukazuje asistentům pedagoga i učitelům, jak zavést třífázový model učení a metodu pětilístek do řízené výuky žáků na druhém stupni.
Nechte se inspirovat naším vzorovým plánem pedagogické podpory (PLPP) pro žáky s odlišným mateřským jazykem (OMJ) na 2. stupni ZŠ. (ilustrační foto | FOTO: Freepik.com)