logo
logo
Tipy pro angažované rodiče středoškoláků: Jak postupovat v situaci, kdy má školská rada ve škole jen formální charakter?

Tipy pro angažované rodiče středoškoláků: Jak postupovat v situaci, kdy má školská rada ve škole jen formální charakter?

13.10.2023
Autorský tým PROP, NPI ČR
Učitel/učitelka
Ředitel/ředitelka
Rodiče
V poradně webu Zapojmevšechny.cz se setkáváme s dotazy od rodičů i pedagogů. Některé z nich vybíráme a jejich odpovědi zveřejňujeme v sekci Otázky a odpovědi, protože se domníváme, že by mohly být užitečné i pro další rodiče, kolegy pedagogy a vedení škol. Dnešní dotaz se věnuje optimalizaci činnosti školské rady. Jaké možnosti má aktivní rodič, který prostřednictvím školské rady usiluje o zlepšení fungování školy a efektivnější hospodaření?
Obrázek článku

Ilustrační foto | FOTO: Freepik

Dotaz: 

Naše dcera navštěvuje soukromou střední školu, kde školská rada evidentně existuje jen na papíře. Jako rodiče se chceme zapojit tak, aby se zlepšil celkový management, a abychom měli možnost ovlivňovat chod školy a toky peněz. Nicméně je to peklo, stále házení klacků pod nohy. Na školní inspekci mi řekli, že nekontrolují činnost školské rady, že toto přísluší zřizovateli. To mi připadá opravdu zvláštní. Pokud zřizovatel nemá zájem, aby mu někdo do managementu mluvil, neexistuje žádný způsob, jak to fungování vynutit?

Odpověď:

Tazatel se správně domnívá, že školská rada je orgán, pomocí kterého mohou rodiče ovlivňovat způsob, jakým je škola řízena. Mají v zásadě dvě možnosti, jak toho docílit, totiž – sami kandidovat do školské rady, nebo zvolit kandidáta, který bude ve školské radě jejich zájmy hájit.

V případě zájmu o členství ve školské radě je nutné úspěšně projít volbami. Mandát člena školské rady je tříletý, ale pokud stávající členové neplní svou funkci řádně, je možné požádat ředitele o vypsání předčasných voleb. Podmínkou však je, aby šlo o žádost většiny voličů, což může rodič ze své pozice jen obtížně zajistit. Proto je důležité zjistit, kdy končí mandát stávajícím členům školské rady v kurii zákonných zástupců a zletilých žáků, připravit si volební kampaň, vyžádat si u zřizovatele kopii volebního řádu a napnout síly k volebnímu vítězství.

V případě, že rodič chce spolupracovat se svým zástupcem ve školské radě (případně se školskou radou jako celkem), může začít konat okamžitě a školskou radu oslovit. Tazatel však upozorňuje na to, že není dostupný způsob, jak toho docílit. Navíc má za to, že školská rada funguje fasádně a své poslání že nevykonává.

Pokud nejsou dostupné kontaktní informace na školskou radu na webu školy, měl by je poskytnout ředitel (v souladu se školským zákonem, který mu ukládá povinnost vytvořit podmínky pro práci školské rady).

Více viz Školský zákon, § 164 e)

„Ředitel školy a školského zařízení (…), e) vytváří podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a pro práci školské rady, pokud se podle tohoto zákona zřizuje, (…).“

Jestliže tuto svou povinnost nesplní, Česká školní inspekce by měla na žádost rodiče věc prošetřit a výsledek šetření předat k nápravě.

Uváděné tvrzení ČŠI, že nekontroluje činnost školské rady, není v tomto případě relevantní, protože se jedná o kontrolu činnosti ředitele. Každopádně školská rada je orgán školy podle školského zákona, proto kontrola její činnosti spadá do portfolia úkolů České školní inspekce.

Více viz dokument Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2022/2023, kap. 1 Inspekční činnost ve školách a školských zařízeních:

„Česká školní inspekce ve školách a školských zařízeních zapsaných do školského rejstříku a na pracovištích osob, kde se uskutečňuje praktické vyučování nebo odborná praxe, a v místě, kde se uskutečňuje individuální vzdělávání žáka, v rámci inspekční činnosti: (…) d) vykonává kontrolu dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování vzdělávání a školských služeb, (…).“

Dále je třeba uvést, že zřizovatel nemá nástroje na to, aby kontroloval činnost školské rady. Ta se zpovídá zejména svým voličům a má postupovat dle zákona.

 

Na dotaz odpověděl Nikola Křístek, konzultant a redaktor webového portálu ŠkolskéRady.CZ.

Mohlo by Vás zajímat

PODCAST 50: Role matky – Zásadní faktor pro vzdělávací úspěch v sociálně vyloučených lokalitách

Práce s dospívajícími může být sama o sobě náročná. Když k tomu připočteme vliv sociálně vyloučených oblastí, vznikají ještě složitější situace. Dospívající, kteří vyrůstají v takových podmínkách, obvykle dle svých rodičů nevnímají vzdělání jako životní hodnotu. Jaké mají šance na dokončení střední školy? Mohou dosáhnout běžného životního standardu, jen když obdrží systematickou podporu? Tyto otázky rozvíjí 2. díl podcastu, v němž je opět hostem Rut Veselá z Člověka v tísni.

Projekty, které stmelují třídu a zapojují rodiny do výuky

Projektové dny na děčínské ZŠ stmelují kolektiv, s lehkostí zapojují rodiny dětí a vytvářejí pozitivní klima. Máme pro vás tři tipy na konkrétní aktivity, které vás s dětmi sblíží.

Máte „živější“ dítě a zvažujete, zda je zralé pro nástup do školy?

Máte neobratné, impulzivní a náladové dítě, či dítě se syndromem poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) nebo bez ní (ADD) v předškolním věku? Zvažte, zda je pro nástup do školy zralé nebo zda pro něj bude vhodnější odklad školní docházky z důvodu nezralé centrální nervové soustavy. Co to obnáší, se dozvíte v následujícím článku. Máme pro vás také tipy pro práci s těmito dětmi! Ty se mohou hodit jak rodičům, tak pedagogům.

Zobrazit další články