logo
logo
Jak na rozvoj nadání v běžné třídě se smíšeným kolektivem na prvním stupni? Dobrá praxe ze ZŠ Křídlovická v Brně

Jak na rozvoj nadání v běžné třídě se smíšeným kolektivem na prvním stupni? Dobrá praxe ze ZŠ Křídlovická v Brně

03.10.2023
Autorský tým NPI ČR
Učitel/učitelka
Asistent/ka pedagoga
Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s UNICEF přináší videoukázky práce třídní učitelky v prvním ročníku třídy s rozšířenou výukou některých předmětů, do níž jsou zapojeni nadaní žáci v rámci smíšeného kolektivu. Dana Veselá, koordinátorka podpory nadání institutu v Jihomoravském kraji, je průvodkyní videem. Společně s třídní učitelkou poskytuje komentáře k těmto ukázkám výuky a věnuje se různým aspektům vzdělávání nadaných.




Osvědčené tipy pro práci s nadanými žáky v rámci heterogenního kolektivu: 

Videohospitace představuje hlavně práci třídní učitelky Aleny Novákové v souvislosti s definováním výukových cílů, používáním různorodých úloh ve výuce, dodržováním stanovených pravidel a také začleněním relaxačních technik do výukového procesu. 

V rozhovoru mezi koordinátorkou institutu a pedagožkou je kladen důraz na to, že by každý žák měl mít příležitost zažít úspěch a radost z učení a splnění úkolů ve škole. Mluví se také o tématech spojených s kooperativní výukou, duševní pohodou nadaných studentů a rolí učitele v případě vzdělávání nadaných žáků v rámci různorodého kolektivu. Rovněž je zmiňována náročnost inkluze v rámci standardní velké třídy. Na konci mají prostor dva bývalí žáci této třídní učitelky, kteří se dělí o své vize a přání ohledně svého profesního rozvoje.


Struktura videa:

00:19 Představení tématu podpory nadaných a mimořádně nadaných žáků. Rozhovor s Alenou Novákovou, třídní učitelkou 1. ročníku v ZŠ a MŠ Křídlovická, Brno, která představuje organizaci výuky: pestré a střídající se aktivity, aby všichni žáci mohli zažít úspěch. 

02:40 Ukázka práce třídní učitelky Aleny Novákové v 1. ročníku, kde si žáci pomocí aplikace náhodného herního kola online volí úkoly typu „uvař správné slovo“ (sestavení slova dle pokynů na tabuli), se kterými procvičují látku. Učitelka vždy dbá na opakování pokynů žákům. 

04:52 Ukázka práce třídní učitelky Aleny Novákové v 1. ročníku – práce žáků ve dvojicích (hra Bingo). Žáci si sami volí obtížnost úkolu, s vyučující komunikují během aktivity pomocí kartiček se smajlíky. 06:47 Alena Nováková sdílí metody, jak podporovat duševní pohodu a sebedůvěru nadaných žáků, jak snižovat jejich tendenci k perfekcionismu a jak je efektivně učit komunikovat. Dále se zaměřuje na to, jak je naučit pracovat s citlivým vnímáním nespravedlnosti. 

09:08 Alena Nováková integruje do výuky relaxační chvilky, kde žáci získávají dovednosti práce s dechem, naslouchají relaxačním pohádkám a později se seznamují s technikami mindfulness. Poté následuje praktická demonstrace relaxace žáků na podložce, která zahrnuje prvky imaginace. 

12:01 Alena Nováková zdůrazňuje, že pro učitele pracujícího s nadanými žáky je klíčové porozumět jejich individuálním potřebám a způsobu myšlení. Proto je vhodné setkávat se s nimi i mimo standardní výuku. Pokud se objeví známky nedostatečné motivace u nadaného žáka, měl by učitel zvážit přizpůsobení výuky. 

14:05 Základní principy práce s nadanými žáky na prvním stupni zahrnují přizpůsobené úkoly, podpora sebehodnocení, definování a sledování cílů, průběžné hodnocení a učitelova jasná vize, kdy zároveň oceňuje každý drobný úspěch u každého žáka. 

14:57 Setkání s bývalými žáky učitelky Aleny Novákové, kteří nyní studují na druhém stupni téže základní školy, je zaměřeno na to, jaké mají vize a představy ohledně svého budoucího profesního uplatnění. Tyto nadané žáky pochopitelně zajímá, co by chtěli dělat v nadcházejících letech. 

17:31 Alena Nováková je přesvědčena, že nadaní žáci by měli mít k dispozici stejná systematická opatření jako žáci s výukovými nebo výchovnými obtížemi. Je důležité poskytovat nadaným žákům podporu ve výuce a umožnit jim prezentovat své schopnosti. V běžné třídě se tak jeví jako nezbytné, aby byla přítomna podpora druhého učitele nebo asistenta. 


Tip:

Zaujalo Vás téma? 

Můžete se podívat na videoreportáž a videohospitaci a webinář k inovativní práci s nadanými žáky na druhém stupni základní školy  jedná se o dobrou praxi ze Základní školy Klatovy, Čapkova ulice. 




Mohlo by Vás zajímat

Nadaný žák s dyslexií: Jak s ním pracovat

Když je dítě nadané na hudbu, sport a matematiku, neznamená to, že bude jednička i v češtině nebo krasopisu. Poradíme vám, jak dyslexii u nadaného žáka odhalit a jak si s touto kombinací poradit ve vyučování.

Jak odhalit šikanu nadaného žáka

Ostrakizace nebo už rozvinutá šikana nadaného žáka může způsobit nezvratné změny jak u něj, tak u jeho spolužáků. Jak ji odhalit a jak v rámci prevence zapracovat na pozitivním klimatu třídy?

Dobrá praxe ze ZŠ Lyčkovo náměstí: Podpora dětí ohrožených školním neúspěchem i dětí nadaných

Jak přistupovat k řešení školní neúspěšnosti a nezvládnutého učiva u žáků? Základní škola Lyčkovo náměstí v Praze 8 sází na prevenci formou individualizovaných hodin a budování sebedůvěry místo obyčejného doučování. Škola se také souběžně zaměřuje na individuální podporu nadaných žáků s cílem udržet jejich motivaci a posílit jejich sebevědomí.

Zobrazit další články